Visió i aprenentatge

Per què hi ha infants que amb una intel·ligència normal o per sobre de la mitjana que tenen un baix rendiment escolar?

 

Aquest és un fragment del llibre Tanta inteligencia, tan poco rendimiento: ¿podría ser la visión la clave para desbloquear su aprendizaje? de Pilar Vergara Giménez, on ens explica de forma molt entenedora la importància de la visió per tenir un aprenentatge sense esforç.

 

L’aprenentatge és un procés molt complex que depèn de molts factors i processos interrelacionats entre ells, un dels quals és la visió. Està estipulat que més d’un 80% de l’aprenentatge de l’aula arriba a l’estudiant a través de la via visual. Així doncs, la visió desenvoluparà un paper molt important en l’aprenentatge i en el nostre desenvolupament com a persones.

Cal tenir present que 1 de cada 4 nens, són mal diagnosticats o no diagnosticats en desordres visuals tot i ser el quart problema més comú en la infància. Problema que pot portar al fracàs escolar, la frustració, aïllament, ràbia i baixa autoestima de l'infant. Afectant directament en la seva qualitat de vida.

 

Diagnòstic com el TDAH o la Dislèxia poden estar acompanyats o no d’un problema visual, així que es recomana realitzar una avaluació optomètrica neurocognitiva complerta abans de donar per fet que el nen té un sistema visual funcional, ja que aquests trastorns s’agreugen de forma notable si estan acompanyats d’un sistema visual pobre. En aquest casos la teràpia visual tindrà un paper clau per desbloquejar símptomes com: baixa velocitat o comprensió lectora, problemes per mantenir l'atenció visual, errors ortogràfics, baixa memòria visual o escriptura forçada. És per això que insistim en l’important paper que té la visió en l’aprenentatge.

 

Alguns problemes visuals com per exemple una manca de lateralitat visual sovint pot passar per alt, tant als professionals que treballen amb infants com a les mateixes famílies. No obstant això, pot ser un dels principals obstacles que impedeixin al nen a aprendre i desenvolupar-se correctament.

Però, per què és important estar ben lateralitzats? El fet de lateralitzar-nos té implícit un procés de maduració neurològica que és necessària per poder aprendre, coses tan importants com ara la lectoescriptura. Així que podríem parlar del cervell que està ben lateralitzat el que té clar les diferents parts del seu propi cos, davant-darrere, dalt-baix o dreta-esquerra. En aquest moment és quan el cervell estarà preparat per començar a entendre la direccionalitat, que és la projecció en l'espai de la pròpia lateralitat, és a dir tenir la capacitat d'entendre les direccions en l'espai davant-darrere, dalt-baix o dreta- esquerra. La "b", la "d" i la "p" encara que s'assemblen molt tenen direccions i sentits diferents i en conseqüència ens donen significats diferents en paraules tan similars com a dany/bany/pany, però per poder entendre aquestes diferències el cervell primer haurà de conèixer que les dues mans, peus o ulls s'assemblen molt però tenen direccions i sentits diferents. Per distingir la direccionalitat de les lletres, tenir una lectura còmoda i una cal·ligrafia sense esforç estar lateralitzat serà crucial.